I Interviu

Prof. Emil Popa prezintă deznodământul unui an complicat la școala Șerban Vodă Cantacuzino din Orașul Călimănești

Steluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivă
 

Profesorul Emil Popa este directorul Școlii Gimnaziale Șerban Vodă Cantacuzino din orașul Călimănești de mai bine de 4 ani. O unitate școlară cu o populație de elevi numeroasă, o școală  cu tradiție, unde respectul pentru educație este mai presus de toate, indiferent de problemele care apar în procesul de învățământ. În această  unitate își desfășoară activitatea 57 de cadre didactice: (3 educatoare, 17 învățători și restul profesori) pentru cei 604 elevi: ( trei grupe de grădiniță, două la Jiblea Veche și una la Jiblea Nouă (învățământ primar și gimnazial cuprins în două școli cu cls. I – VIII. Călimănești și Jiblea Veche).

 

Anul 2020 a adus modificări serioase în procesul de învățare, cadrele didactice de aici fiind nevoite să facă modificări substanțiale în contextul pandemiei Covid 19. Conducătorul instituției, Emil Popa a declarat pentru Cozia-Info: ,,Pe 11 martie am intrat în sistem online, nu aveam o platformă la nivelul școlii pe care să lucrăm toți unitar și atunci fiecare s-a orientat, și au folosit Zoom-ul,  WhatsApp-ul, într-un final am optat pentru classroom. Indicațiile inspectoratului au fost ca fiecare școală să folosească aceeași platformă.

Am apelat la d-na profesoară de matematică – informatică, Simona Bogeanu, un profesor tânăr, dar foarte muncitor, care a făcut adrese de gmail la toți copiii școlii, pentru a putea beneficia de platforma google classroom, apoi a făcut grupele pe clase. La platforma aceasta online a lucrat foarte mult și administratorul financiar al școlii, d-na. Nicoleta Popescu.

Am făcut o instruire și cu cadrele didactice pentru utilizarea platformei. Ne-am pregătit din timp și pentru reluarea cursurilor fizic, respectând toate măsurile impuse. Ne-am aprovizionat cu măști, dezinfectanți, am ținut cont de distanțarea socială, ne-am îngrijit de procurarea materialelor pentru prevenirea răspândirii covidului. S-au montat la intrările principale, cât și la intrarea în fiecare clasă, câte un dispenser cu soluții dezinfectante. Traseele de intrare și de ieșire au fost bine stabilite, ne-am gândit să punem în fiecare sală și un dozator cu apă, deoarece unii elevi mai obișnuiesc să împrumute sticla de apă, obiecte..”

Cozia-Info: Ce evenimente importante s-au desfășurat în școala dv. în ultima perioadă?

Ne-a fost interzisă orice adunare publică, orice manifestare,  orice concurs. La noi era o tradiție să sărbătorim de 1 decembrie, dar anul acesta nu am mai putut să facem lucrul acesta din cauza pandemiei. De asemenea,  pentru sărbătorile de Crăciun mergeam împreună cu corul școlii, sau un grup vocal, la bisericile din zonă, la primărie, și în alte locuri. Și anul acesta s-a întocmit un program al activităților extra-școlare, dar nu știu dacă putem să-l realizăm. Avem un concurs „Trepte în matematică” care de un an de zile l-am extins puțin și l-am făcut în două etape: ,,Trepte în matematică” și „Trepte în comunicare”. Am considerat că și lb. română merită să aibă un concurs. La acest concurs regional, avem 7-8 județe care participă, plus o școală din Republica Moldova, Chișinău,  în jur de 1000 – 1200 de elevi de la cls. II – XII.”

Cozia-Info: Proiectul Erasmus, în care a fost implicată școala dv., în ce stadiu de implementare se află?

,, Pot să vă spun că școala noastră  a fost printre primele din județ care a avut un astfel de proiect. Aceste proiecte sunt extraordinar de benefice pentru toți partenerii, atât pentru elevi, cât și pentru profesori, deoarece au posibilitatea să meargă în școli din diferite țări, să vadă condițiile de acolo, metode de predare, este un schimb de experiență foarte util. În total au fost șapte proiecte, cinci din ele fiind în derulare.

Criterii de selectare pentru elevi

,,Un criteriu de bază este disponibilitatea familiei de a primi un copil străin, și aici ne-am lovit puțin de reticența unor părinți care credeau că nu au condițiile necesare pentru a primi un oaspete din străinătate. Pentru că trebuie să fie un schimb de experiență vast, să cunoască cum trăiește copilul român, cum își petrece timpul liber, să doarmă într-o casă de români. La primul proiect cu schimb de copii, ne-a fost destul de greu să găsim familii dispuse, apoi au văzut că nu e chiar așa, și sunt niște experiențe extraordinare. Se creează prietenii, legături, copiii rămân prieteni, păstrând legătura pe rețelele de socializare.

Am colaborat cu următoarele țări: Grecia, Turcia, Italia, Bulgaria, Ungaria, Polonia, Letonia,  Portugalia,  aproape din toată Europa. Am constatat că unele țări din jurul nostru (Ungaria, Bulgaria, Polonia), aveau condiții mai bune decât noi, și asta m-a ambiționat personal, și cu ajutorul primăriei, pentru că fără ajutorul lor nu puteam accesa aceste fonduri și să dotăm școlile cu laptop-uri videoproiectoare, atât în școala noastră, cât și în celelalte. Nu aș vrea să se înțeleagă că doar școala Ș.V.Cantacuzino a fost dotată,  iar celelalte nu.

Tot cu sprijinul proiectelor Primăriei, conduse și finanțate de dl. primar Florinel Constantinescu, școala din Jiblea Veche, a beneficiat de reabilitare termică. S-au schimbat instalațiile de încălzire, centrala termică pe lemne cu una pe gaz, instalația electrică, instalațiile sanitare, și mobilierul. Am cumpărat mobilier nou și pentru Jiblea Nouă și Jiblea Veche.

Proiectul social SISTEM de Integrare (derulat de către Primăria Călimănești)  este unul foarte mare, de câteva milioane de euro. Se poate interveni în cazul familiilor defavorizate, să-i ajute să se racordeze la curent, apă, renovarea locuinței unde este cazul, printr-o subvenție în valoare de 3000 lei.

Avem și After School, la care participă 180 de copii, care primesc o masă caldă, desfășoară diferite activități recreative, își fac temele, meditații pentru cei din cls. VIII.

În afară de acest program, avem și „ Șansa a doua". Este un sistem prin care cei care din diferite motive, nu au terminat cls. I- IV sau VIII pot să-și completeze studiile. Atât cei de la „Șansa a doua”, cât și cei de la ,,After School", primesc o sumă de bani la absovire, în valoare de 1150 lei, dacă au o frecvență peste 90%.

De asemenea,  printt-un proiect care este deja depus vrem să luăm tablete, pentru toți copiii care nu au avut posibilitatea de a participa la orele online, dar pentru aceștia,  învățătorul, profesorul, au făcut fișe de lucru și materiale, le-a dus la școală în Jiblea, unde împreună cu mediatorul școlar Gelu Stoica, le-au dus familiilor acasă ca să nu piardă legătura cu școala. Pe lângă aceste tablete, ne-am propus să procurăm laptop-uri performante pentru toți profesorii, deoarece unii întâmpină dificultăți și sunt nevoiți să vină să predea din incinta școlii.

Le mulțumesc cadrelor didactice pentru efortul depus, deoarece este mult mai greu, decât față în față!” A declarat Emil Popa, directorul școlii Șerban Vodă Cantacuzino din Călimănești.